مسافران هواپیما معمولا از صندلی کنار پنجره چندان خوش شان نمی آید. زیرا علاوه بر سختی رفت و آمد از جلو فرد یا افراد کناری، پنجره کوچک هواپیما چیز زیادی برای عرضه ندارد. محیطی که از درون این پنجره ها دیده می شود، آنقدر کوچک است که ترجیح می دهید پرده پلاستیکی آن را پایین بکشید تا چیزی نبینید. البته اگر خیلی خوش شانس باشید و این پرده خراب نشده باشد. حال بوینگ دست به ابداع جدیدی زده و در هواپیمای ۷۸۷ جدیداش کلا این پنجره های مرسوم قدیمی را حذف کرده است.

به ادامه مطلب بروید

بوینگ ۷۸۷ جدید که با نام Boeing's 787 Dreamliner یا هواپیمای رویایی شناخته می شود، بهترین پنجره ها را در بین تمام هواپیماها دارد. در این غول پرنده پنجره های کوچک اطراف هواپبما که با یک پرده پلاستیکی پوشانده می شدند، حذف گردیده و پنجره های بزرگتری جایگزین شده اند که میزان تاریکی آنها قابل تنظیم است و امکان تنظیم میزان نور ورودی را در اختیار شما می گذارد.

این پنجره های رویایی ۴۸ سانتی متر ارتفاع داشته و ۶۵ درصد بزرگتر از پنجره های معمول هواپیماها هستند. پس به شما امکان تماشای بخش بزرگتری از محیط خارج از هواپیما را می دهند. اما از همه مهمتر امکان کنترل تیرگی آنها است که در اینجا به آن می پردازیم.


امکان کنترل تیرگی در این پنجره ها نتیجه کار ژل حساس به الکتریسیته ای است که فضای میان پنجره دو جداره بوینگ ۷۸۷ را پرکرده است. هرگاه میزان جریان الکتریکی در این ژل افزایش یابد، آن را تیره تر می کند و با کاهش جریان الکتریکی، ژل روشن تر می شود. یک سیستم عالی که در عین سادگی نتایج درخشانی را به بار آورده است.


هر مسافری که در صندلی کنار پنجره نشسته باشد، این امکان را دارد تا میزان نور پنجره اش را کنترل کند. همچنین کل پنجره ها به صورت یک شبکه در اختیار خدمه پرواز قرار دارند و آنها هم می توانند نور پنجره ها را کنترل کنند. میهماندار می تواند نور هر پنجره را به صورت جداگانه کنترل کند، کل پنجره های یک بخش را تنظیم کند و یا میزان تاریکی تمامی پنجره های هواپیما را تغییر دهد.


این پنجره ها فعلا تنها در اختیار بوینگ و همکاران تحقیقاتی این شرکت، شامل PPG Aerospace و صنایع جنتکس قرار دارند و این سه امیدوارند که به زودی قابلیت های بیشتری همچون کنترل خودکار نور هنگام بلند شدن هواپیما و تیرگی اتوماتیک در شب را به پنجره های رویایی شان اضافه کنند.


شما فکر می کنید با استفاده از این تکنولوژی، چه قابلیت های دیگری را می توان به پنجره های جدید بوینگ اضافه کرد؟ راستی شما هنگام پرواز، ترجیح می دهید نور پنجره چگونه باشد؟